فیلتر و روغن گیربکس ماکسیما

فیلتر گیربکس ماکسیما که صافی گیربکس هم نام برده می شود، برای تهیه روغن سالم و تمیز برای گیربکس خودرو استفاده می شود. کاربرد فیلتر گیربکس، تمیز کردن و گرفتن کثیفی و املاح از روغن گیربکس است. صافی گیربکس در داخل محفظه گیربکس یا جعبه دنده خودرو قرار دارد که توانایی آن را داشته باشد با فشاری که گیربکس درست می کند، روغن ورودی به سمت گیربکس خودرو را تمیز کند. در داخل صافی گیربکس، پره های اختصاصی برای تمیز کردن بهتر روغن گیربکس وجود دارد.

جنس فیلتر گیربکس

جنس فیلتر گیربکس باید از مدل مقاوم به فشار باشد تا در برابر فشار زیاد روغن عبوری و دمای بالای روغن گیربکس، مقاومت مورد نیاز را داشته باشد. فیلتر روغن از آهنی مقاوم در مقابل فشار ساخته می شود. این قطعه مخصوص خودروی مجهز به دنده اتوماتیک است. با عوض کردن به موقع فیلتر گیربکس، کارکرد گیربکس خودرو بیشتر و مصرف سوخت کمتر می شود. از نکته های قابل توجه درباره ی این قطعه، عدم گرفتگی و کیپ شدن زود هنگام و همینطور تصفیه مناسب روغن گیربکس است. نیاز به ذکر است که استفاده از روغن مناسب گیربکس و باکیفیت، تأثیر زیادی در کارکرد قطعه دارد.

صافی گیربکس یا فیلتر گیربکس خودرو چیست؟

درون گیربکس ها از روغن واسکازین استفاده می شود که به خنک سازی و روان سازی قطعات آن کمک می کند اما با آن که در گیربکس ها از یک روان ساز کمک گرفته می شود ، باز هم در بعضی مواقع قطعات داخلی آن دچار خوردگی های کوچکی می شوند. این رویداد سبب می شود تا ذرات ریزی از فلزات و گاهی غیر فلزات داخل روغن به حرکت درآید. این ذرات ریز که شاید با چشم هم قابل دیدن نباشند، می توانند دردسرهای فراوانی برای خودروی شما و گیربکس آن درست کنند.

این ذرات می توانند سبب شدت گرفتن عمل خوردگی شده و حتی روغن گیربکس را آلوده کنند. به همین علت است که در سیستم گیربکس، از یک فیلتر گیربکس (صافی) استفاده می شود. نقش کلی صافی گیربکس جداسازی این ذره های ریز از روغن گیربکس است که اگر این عمل به شکل صحیح انجام نشود می تواند اسیب های جبران ناپذیری را به خودرو وارد کند.

آشنایی با فرایند تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بدون نیاز به دستگاه

وظیفه روغن گیربکس در گیربکس اتومات بر کسی پوشیده نیست و باید حتما به اندازه ی لازم و کیفیت مناسب آن در گیربکس توجه شود. در کل می‌توان روغن گیربکس را به دو روش دستی و با دستگاه عوض کرد؛ در اینجا میخواهیم شما را با فرایند تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بدون دستگاه آشنا کنیم.

مراحل تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بدون دستگاه

در ادامه ، به شکل مرحله به مرحله به فرایند عوض کردن روغن گیربکس اتوماتیک بدون دستگاه اشاره می‌کنیم. ابتدا باید خودرو را به شکل درجا تا چند دقیقه روشن گذاشت و سپس آن را خاموش کرد. در ادامه باید خودرو را بالا بیاورید یا فرد با قرار گرفتن در گودالی به زیر آن برود. در این مرحله نیاز به سطل تقریبا ۱۰ لیتری و چند تکه پارچه وجود دارد. حال با باز کردن پیچ‌های سینی گیربکس، روغن آن خالی خواهد شد.

در صورت کثیفی فیلتر باید آن را تعویض و همینطور کل بخش‌های آلوده را هم با پارچه و محلول مناسب تمیز کنید. بعد از عوض کردن فیلتر، نیاز است که واشر سیمی آن هم عوض شود. در مرحله بعد سینی گیربکس به مکان قبلی خود بر می‌گردد؛ در اینجا می‌توانید از گریس هم کمک بگیرید. حال مقدار مورد نیاز از روغن گیربکس را داخل مخزن بریزید و مطمئن شوید که مقدار کافی از آن وجود دارد.
در ادامه با روشن کردن ماشین، به دنبال نشتی‌های ممکن بگردید. اگر نشتی روغن را ملاحظه کردید، بلافاصله اقدام به درست کردن آن کنید.

در این مراحل، بدون نیاز به دستگاه می‌توانید روغن گیربکس خودرو را عوض کنید و سبب بهبود کارکرد گیربکس شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *