فنر و کمک فنر در سیستم تعلیق خودرو

 

سیستم تعلیق خودرو متشکل از چهار قسمت مختلف میباشد شامل:

۱. فنر و کمک فنر
۲. سیبک
۳. بوش
۴. طبق

 

اگرخودرو تنها مجهز به فنر باشد ، وقتی یک وسیله نقلیه با یک دست انداز روبرو میشود یا یک باراضافه بر روی فنرها اعمال میشود، فنرجمع میشود و آنرا جذب میکند. اما وقتی که یک فنر جمع می شود ، مقداری انرژی در خود ذخیره می کند که برای تخلیه این انرژی ، فنر باز میشود و انرژی وارده را به شکلی غیر قابل کنترل رها می سازد .

فنر :

از آنجاییکه یک فنر را با نوسان و ارتعاش میسازند، پس از باز شدن دوباره جمع میشود و سپس دوباره باز می شود ، و این حرکت تا زمان تخلیه کامل انرژی ادامه می یابد ، البته هر بار با فرکانسی کمتر از بار قبل .
این سیکل چرخ را از سطح جاده جدا میکند ،  باعث خارج شدن کنترل خودرو از دست راننده و از بین بردن نرمی و راحتی سواری و ایجاد حالتی مشابه قایق سواری ، می گردد.

 

بر خلاف تفکر عامه ،کمک فنر وزن خودرو را ساپورت نمی کند. وظیفه اصلی کمک فنر کنترل نوسانات فنرها و حرکات سیستم تعلیق هم چنین چرخ را به صورت چسبیده به جاده نگه میدارد. با این کار تبدیل انرژی جنبشی حاصل از نوسانات فنر و سیستم تعلیق و تبدیل آن به انرژی گرمایی ( حرارتی ) در کمک فنر انجام می گردد. .

 

هنگامی که کمک فنر فشرده می شود روغن از سوراخهای درشت تر سوپاپ آن جابجا می شود و بنابراین به راحتی تغییر مکان می دهد. اما وقتی حالت انبساط آن فرامیرسد برگشت روغن به محل اولیه خود از مجاری کوچکتر میسر می گردد.
نیروی اصطکاک روغن در اثر برگشت روغن از مجاری کوچک بالا میرود و انرژی مکانیکی به انرژی حرارتی تبدیل می گردد سپس گرما روغن در فضا پخش می گردد.

 

به یاد داشته باشید تست کردن کمک فنرها از اهمیت زیادی برخوردار است.هدف اصلی کمک فنرها این است که فرسودگی سایر قسمت‌های سیستم تعلیق را به حداقل برسانند. نرمی و هندلینگ خوب حاصل کار همه قطعات سیستم تعلیق در کنار هم است.

بهتر است کمک فنرها را به صورت جفتی تعویض کنید و یکی از آن ها را به تنهایی تعویض نکنید. (کمک‌های جلو یا کمک‌های عقب با هم).

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *